ONZE VOEDING ALS EERSTE MEDICIJN

"Mijn voeding als eerste medicijn" is een belangrijk motto op je weg naar een gezond leven!

 

Gezondheid is meer dan de afwezigheid van ziekte. Door bewust te weten wat je eet, is het mogelijk je gezondheid te bevorderen. Lichaamsopbouwende voeding werkt preventief en curatief. Er onstaat meer energie en dat is nog maar één van de vele positieve gevolgen ! Ook je weerstand verbetert aanzienlijk.

Essentieel is ook dat de zuurtegraad (pH) van je lichaam in evenwicht is ! Je stress onder controle houden, je voeding en de zuivering van het lichaam zijn stappen in de ontzurende richting !

En nu moet je niet denken dat het hier altijd om drastische wijzigingen in je voedingspatroon gaat of om een streng dieet ! Nee, helemaal niet want zoiets hou je niet vol! Een gastronomische zonde nu en dan moet kunnen maar het mag geen dagelijks gewoonte worden. Gezond eten betekent de voorkeur geven aan een andere combinatie van je voeding, aan diversiteit in je menu en aan ‘alles met mate’.

 

  • Luister naar je lichaam: wat voor een persoon goed is, is het misschien niet voor jou !
  • Belast je geest niet met negatieve gedachten, hou het zo positief mogelijk !
  • Bak je brood zelf (in een broodoventje is het heel makkelijk); je beslist zelf welke samenstelling van bloem je gebruikt en als vetstof kan je olijfolie gebruiken.
  • Havermout hoort bij een gezond ontbijt; je kan vers fruit toevoegen of kaneel of zaden of… Eventueel kan je de melk vervangen door vers geperst fruitsap.
  • Eet vooral bio seizoensfruit en –groenten. Dat is meteen ook goed voor het milieu en de lokale bioboer. In bio zitten er dan toch al veel minder schadelijke stoffen oa al minder pesticiden.
  • Opgepast met melkproducten (melk, yoghourt, kaas). Geen enkel volwassen dier drinkt melk !!!
    • Een teveel aan melkproducten zorgt ervoor dat je lichaam verzuurt en dat is niet goed.
    • Amandel-, rijst- , spelt- en sojamelk zijn ook lekker. Er zijn eveneens plantaardige kazen te koop in de  betere natuurwinkel.
  • Vervang suikers door stevia, biohoning of kokosbloesemsuiker. Dit laatste is aan te raden bij diabetes. Ook te gebruiken om confituur te maken. Teveel suikers eten beïnvloedt je gedrag en maakt ziek.
  • Goede vetten zijn olijfolie en kokosolie (met mate!)
  • Rood vlees zo veel mogelijk vervangen door kip, vis of vleesvervangers (tofu, linzen, champignons,..)
  • Overdrijf niet met alcohol en dranken met cafeïne.  Drink veel water en geef je water eens een andere smaak dankzij het sap van een citroen, stukjes gember, komkommer of verse muntblaadjes.
  • Vandaag zijn waterdispenser een hype, een gezonde hype !
  • Na een warme maaltijd drink je best warm water of een warme (groene) thee; dit bevordert de spijsvertering.
    Weetje : echte losse groene thee kan je twee keer gebruiken; na de eerste keer haal je de blaadjes uit de theefilter, spreid ze open zodat ze niet meer aan elkaar kleven en laat ze drogen op een keukenpapier. Je kan ze dan later nog een tweede keer gebruiken.
  • Gebruik (zee-)zout met mate of vervang het door Herbamare.
  • Voeg kruiden toe aan je gerechten ipv ze op smaak te brengen met kaas ! Je kan veel meer diversifiëren !
  • Zuiver regelmatig je lichaam (lever, nieren, darmen)(producten van Decola en The Herborist zijn zeer geschikt. Plantaardige houtskool  zuivert optimaal de darmen.
  • Geef je gebeente en je spieren eens regelmatig wat voeding (glucosamine, magnesium), zeker bij het ouder worden.
  • Ontzuur je lichaam (producten van Alka zijn zeer geschikt!). Ziekten ontstaan in een te zuur lichaam dwz met een pH-waarde onder de 7. Een gezond lichaam is alkalisch met een pH-waarde tussen 7 en 7.5.
  • Kijk uit voor de samenstelling van voedingsproducten en –supplementen ! Velen bevatten te mijden conserveringsmiddelen / kleurstoffen of bevatten niet het nodige gehalte van de werkende stof.
  • Wees ook kieskeurig in de keuze van verzorgingsproducten. Vermijd producten waar parabenen of aluminium in verwerkt zijn. Er zijn gezonde alternatieven op de markt !
  • Bewegen doet deugd en houdt jong. Dagelijks een half uur wandelen heeft al een gunstig effect !
  • Neem dagelijks wat tijd voor jezelf, kom even tot rust. Je verdient het !

 

Als we ons op die manier beter kunnen beschermen tegen ziekten, dan is dit toch een geschenk dat we maar al te graag aangeboden krijgen ! Draag zorg voor jezelf, zo kan jijzelf lang zorg dragen voor alle mensen die je graag ziet.

 

Veel succes !